با انواع یخ و موارد کاربرد آنها آشنا شوید

کاربرد یخ ها

با انواع یخ و موارد کاربرد آنها آشنا شوید

یخ به حالت جامد آب گفته می شود که در اثر دمای پایین ایجاد می شود. انسان از دیرباز از یخ برای خنک کردن نوشیدنی و حتی خنک کردن محیط اطراف خود استفاده می کرد و ساخت قالب های یخ از بزرگ ترین دغدغه های او به شمار می رفت. در قدیم تنها یک نوع یخ ساخته می شد و آن هم حالت قالبی بود که در این صورت آب را درون قالب های بزرگ یخ می ریختند و بعد از بسته شدن آنها را از قالب جدا می کردند. در زمان استفاده از این قالب های بزرگ یخ افراد مجبور به خرد کردن انها به صورت دستی بودند. در ادامه به توضیح انواع یخ ها و کاربرد یخ ها می پردازیم.

امروزه از یخ در مراکز تولید و فروش مواد پروتئنی و گوشتی مانند کشتارگاه ها، مرغداری ها، فروشگاه های عرضه ی مواد پروتئنی، کارخانه های تولید مواد پروتئینی مانند سوسیس و کالباس و حتی در صنایع ساختمان سازی استفاده می کنند. وجود این عوامل باعث ساخت دستگاه های ساخت یخ شده که در اندازه ها و ظرفیت های متنوعی ساخته می شوند و یخ های در اندازه های کاملا کاربردی و متنوع تولید می کنند.

یخسازهای شرکت هیمورا از بهترین و با کیفیت ترین دستگاه های ساخت یخ هستند که در این شرکت ساخته شده اند و با استفاده از تکنولوژی روز دنیا یخ های مورد استفاده در صنایع مختلف را تولید می کنند. شرکت بزرگ صنعتی هیمورا از سازندگان دستگاه های مورد نیاز برای صنایع غذایی و دیگر صنایع بزرگ می باشد که توانسته نام خود را در زمره ی برترین شرکت های صنعتی در خاورمیانه ثپت نماید. در این مقاله قصد داریم در مورد انواع یخ و همچنین کاربردهای آنها برای شما توضیحاتی را ارائه نماییم.

کاربرد یخ ها

انواع یخ و کاربرد یخ ها

یخ از کاربرد های فراوانی برخوردار است که موجب شده در تمامی صنایع از آن برای جلوگیری از کردن از فاسد شدن مواد و یا موارد دیگری استفاده کنند. به خاطر این امر شرکت های مختلف به ساخت انواع یخ سازها روی آورده اند و یخ سازهای کاملا متنوع تولید می کنند که یخ های متنوعی را نیز تولید می کنند. یخ ها در انواع مدل ها مانند، یخ های قالبی، یخ های پولکی، یخ های برفکی و یخ های حبه ای تولید می شوند که هر کدام از این یخ ها موارد مصرف متفاوتی دارند و دستگاه ساخت آنها نیز کاملا متفاوت می باشد.

یخ های قالبی و موارد کاربرد آن

این نوع یخ ها همان گونه که از نامشان نیز مشخص است به صورت قالبی تولید می شوند. این یخ ها از قدیمی ترین مدل یخ هایی هستند که تولید می شوند و برای خنک کردن حجم بسیار زیادی از آب و یا نوشیدنی مورد استفاده قرار می گیرند. یکی دیگر از موارد استفاده از این یخ های قالبی در صنعت بتن ریزی می باشد، در این صنایع برای جلوگیری کردن از ترک خوردن بتن از یخ استفاده می کنند. یکی از مهم ترین ویژگی های یخ های قالبی شفافیت آنها می باشد. این یخ ها از شفافیت بالایی برخوردار هستند و مانند کریستال می باشند به همین دلیل در مکان هایی مانند آبمیوه فروشی ها و کافی شاپ ها نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

کاربرد یخ ها

یخ های پولکی و موارد کاربرد یخ ها ی پولکی

نوعی دیگر از یخ، یخ های پولکی هستند که به صورت یخ های شبکه ای و نازک تولید می شوند و به دلیل داشتن شکل خاصشان با سطح وسیعی از مواد تماس پیدا می کنند و باعث انجماد سریع مواد می شوند. از این یخ ها در صنایعی مانند تولید مواد پروتئینی مانند کشتارگاه ها، مرغداری ها، فروشگاه های عرضه ی مواد پروتئینی، کارخانه های تولید مواد پروتئنی مانند سوسیس و کالباس و مراکز صید ماهی استفاده می شوند.

از کاربرد یخ های پولکی می توان اشاره کرد که در مراکزی که مواد پروتئینی را به مناطق دورتر ارسال می کنند استفاده می کنند زیرا با تماس با سطح وسیعی از مواد باعث انجماد بسیار سریع آنها می شوند و از فاسد شدن آنها جلوگیری می کنند. یکی از ویژگی های بارز این یخ ها داشتن حالت خشک آنها می باشد به همین دلیل در صنایع داروسازی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

یخ های حبه ای و کاربرد یخ ها ی حبه ای

از پر مصرف ترین یخ ها می توان به یخ های حبه ای اشاره کرد که موارد کاربردی بسیار فراروانی دارند. این یخ ها به صورت مکعبی و کاملا شفاف تولید می شوند. برای ساخت این یخ های کوچک حبه ای از قالب های حبه ای استفاده می کنند و آنها را درون فریز و یا یخ ساز ها قرار می دهند. یخ های حبه ای در صنایع غذایی مصارف بسیار زیادی دارند و برای افزایش کیفیت مواد غذایی از آن استفاده می کنند. از دیگر کاربرد یخ ها موارد آرایشی می باشد، برای مثال استفاده از یخ های حبه ای برای برطرف کردن مشکلات پوستی مانند چین و چروک ها، برطرف کردن پفی زیر چشم مناسب می باشد.

کاربرد یخ ها

یخ های پودری و یا برفکی و موارد استفاده

یخ های پودری یا برفکی از دیگر حالت های استفاده از یخ می باشد که به صورت برف مانند مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع  یخ های برفی را بیشتر در مراکز صید ماهی می توانید مشاهده کنید که در این گونه موارد بلافاصله بعد از صید کردن ماهی ها آنها را درون جعبه هایی پر از یخ های برفکی قرار می دهند تا از فاسد شدن آنها جلوگیری شود. در مرغداری ها و یا مراکز ذبح گوشت که بعد از ذبح کردن آنها را خرد می کنند از کاربرد یخ ها برای منجمد کردن مواد گوشتی استفاده می کنند، زیرا این یخ ها به دلیل داشتن حالت پودری سریعا باعث یخ زدن مواد می شوند.

برای مشاهده یخساز های هیمورا اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *