راهنمای جامع انتخاب یخ ساز مناسب برای شما

انتخاب یخساز

راهنمای جامع انتخاب یخ ساز مناسب برای شما

امروزه یخ یک کالای مصرفی است که در بخش های مختلف زندگی روزانه، اداری، صنعتی مورد استفاده دارد. از زمان های دور با کشف این که هوای سرد و دمای پایین موجب حفظ و نگهداری مواد غذایی می شود انسان ها دست به ساخت تجهیزاتی زدند که بتوانند از سرمای یخ برای این منظور بهره مند بشوند. بشر از آب انبارها و گاها از مکان های تاریک و سرد یا غارها برای نگهداری خوراکی های فاسد شدنی استفاده می کرد. از آنجایی که نیاز همیشه سبب ایجاد و ساخت ابزارها و وسایل جدید می شود، نیاز انسان به حفظ مواد غذایی به مدت طولانی و دیگر موارد موجب گردید که دستگاه های یخساز خانگی که همان یخچال های می باشند تولید و ساخته شوند. در ادامه در مورد نکات طلایی در مورد انتخاب یخساز توضیح می دهیم.

برای این دستگاه ها از سوخت های گازی و نفتی استفاده می شد تا اینکه با پیشرفت های انجام شده، تجهیزات مدرن امروزی ساخته شدند. برای تولید یخ، دستگاه های ویژه ای به نام یخساز ساخته شده اند که صرفا وظیفه تولید یخ در مدل های مختلف را بر عهده دارند. یخ سازها در مدل های صنعتی و نیمه صنعتی و خانگی برای تامین نیاز هر گروه از مصرف کننده گان دسته بندی شده و تولید گردیدند. قابل ذکر است که این دستگاه ها، اشکال متفاوتی از یخ را تولید می کنند.

انتخاب یخساز

یخ سازهای خانگی

جداسازی دستگاه های یخ ساز براساس ظرفیت آنها به سه دسته صورت گرفته است که یخ سازهای که ظرفیت تولیدی برابر با 10-15 کیلوگرم را دارند یخ سازهای خانگی نامیده شده اند. این یخ سازها در ابعاد و اندازه های کوچک بوده و برای مصارف خانگی و شخصی می باشند. البته از این یخ سازها در محیط هایی کاری یا اداری که مصرف نسبتا پایینی دارند نیز می توان استفاده نمود. یخ سازهای خانگی اکثرا با قالب های حبه ای مجهز بوده و میزان مصرف انرژی کمی دارند و این تجهیزات قادرند در کمترین زمان یخ موردنیاز شما را فراهم نمایند.

یخ سازهای نیمه صنعتی

این یخ سازها برای مراکزی که نسبت به نوع خانگی مصرف یخ بالایی دارند مناسب بوده و در مکان هایی همانند کافی شاپ ها، فست فوتی ها، رستوران ها، غذاخوری ها،  کافه های سنتی و آب میوه فروشی ها استفاده می گردد. یخ تولیدی این نوع یخ سازها می تواند در مدل حبه ای یا پولکی متناسب با مصرف هر مکان باشد. ظرفیت تولیدی این دستگاه های یخ ساز از 50-100 کیلوگرم می تواند متفاوت باشد. در انتخاب یخساز به صنعتی و نیمه صنعتی بودن دستگاه دقت فرمایید.

یخ سازهای صنعتی

این نوع یخ سازها دارای ظرفیت های بالایی می باشند. استفاده از این یخ سازها ممکن است به صورت یک خط تولید در کارخانه انجام شود. این دستگاه اکثر یخ هایی به شکل قالبی تولید می نمایند که در مراکز مختلف قابل استفاده است. البته دستگاه های صنعتی می توانند یخ های حبه ای، پولکی و پودری در مقیاس صنعتی تولید نمایند. از انواع این یخ های در کشتارگاه های بزرگ دام و طیور، فروشگاه های عرضه محصولات تازه گوشتی و مرغ و ماهی و میگو، کشتی های صید ماهی و صنایع شیلات، صنعت پزشکی و بیمارستان ها برای حمل و جابجایی فرآورده های خونی و انواع داروها، فعالیت های ساخت و ساز ساختمانی و سدها استفاده به عمل می آید.

انتخاب یخساز

معرفی انواع یخ های تولیدی توسط دستگاه های یخ ساز مختلف

  • یخ قالبی : این شکل از یخ ها در قالبی های مکعب مستطیل با وزن 25 کیلوگرم و طول یک متر ساخته می شوند که بیشتر توسط دستگاه های صنعتی تولید می گردند. این قالب از یخ ها با وجود تولید به شکل صنعتی، اما در محیط ها و مراکز زیادی قابل استفاده می باشند.
  • یخ حبه ای : این نوع یخ به صورت مکعب مربع های کوچک تولید شده و برای ساخت این یخ از قالب ها استفاده می گردد. یخ های حبه ای بیشتر در رستوران ها و فروشگاه های عرضه نوشیدنی های میوه ای و فصلی و غذاخورها قابل استفاده هستند و به شکل نیمه صنعتی و خانگی تولید می شوند. کارکرد این نوع یخ سازها به صورت اتوماتیک بوده و دارای مخزن ذخیره یخ می باشند. در انتخاب یخساز به نحوه ی تولید یخ ها توجه فرمایید.
  • یخ پولکی : نوع جدیدی از یخ های مورد استفاده در صنعت غذا و آشپزخانه هستند که دارای شکلی سکه ای مانند بوده و ضخامت آنها 1-2 میلی متر می باشد. قطر این یخ ها از 3-6 سانتی متر متفاوت بوده و برای خنک نموده نوشیدنی و آب به صورت سریع عمل می نمایند. این یخ ها به جهت سرعت عمل بالا در سرد نمودن هر ماده ای، قابل استفاده در بسیاری از مراکز می باشند.
  • یخ پودری یا برفکی : برای ساخت این نوع یخ می توان از دستگاه های آسیاب یخ استفاده نمود و هر نوع یخ قالبی یا حبه ای را می توان به یخ پودری تبدیل نمود. یخ پودری در مقایسه با یخ پولکی می تواند سطح تماس بیشتری با ماده برقرار نموده و سریعتر آن را خنک و سرد نماید. از این نوع یخ در صنعت شیلات و ماهیگیری و حفظ و نگهداری مواد غذایی و گوشتی استفاده می گردد.
انتخاب یخساز

نکات مهم و کلیدی در انتخاب یخساز ایده آل و استاندارد

  •  همانطور که می دانید اولین نکته در خرید هر نوع وسیله ای و انتخاب یخساز دقت به میزان ظرفیت دستگاه و متناسب بودن آن با مقدار مصرف ما می باشد. دستگاه های یخ ساز هم از این امر مستثنا نیستند بنابراین مشخص نمودن مقدار مصرف در شبانه روز یا ساعات کاری و همچنین نوع یخ کاربردی دارای اهمیت می باشد که شما نوع  خانگی، نیمه صنعتی یا صنعتی دستگاه را انتخاب نمایید. نکته مهم در مورد سه گروه تفکیکی دستگاه های یخ ساز این است که هر یک از این دسته بندی ها دارای ظرفیت های متنوع و متفاوت برای هر مصرف کننده ای هستند.
  • یخ ساز دستگاهی است که از قسمت های مختلف کمپرسور، کندانسور، اواپراتور و اجزاء تبریدی ساخته شده است. اطلاع داشتن از کیفیت، کشور سازنده و برند موتور نصب شده روی آن می تواند گزینه مهم در انتخاب دستگاه باشد. با کیفیت بودن قطعات دستگاه، تضمین کننده کارکرد آن برای مدت طولانی بوده و شما را از هزینه های جانبی دور
    می نماید. بنابراین اطلاع از برندهای باکیفیت قطعات و نوع تجهیزات بالا نکته مهمی است که باید به آن دقت شود.
انتخاب یخساز

نکات کلیدی

  • علاوه بر بخش های مکانیکی والکترونیکی دستگاه های یخ ساز، مهمترین قسمت بدنه یخ ساز می باشد که باید مورد توجه قرار گیرد. دستگاه های یخ ساز اکثر از متریال های استنلس استیل ضد زنگ و یا مواد پلی آمیدی و مونوپلاستیکی بهداشتی ساخته می شوند. اهمیت بهداشتی  واستاندارد بودن بدنه این تجهیزات، استفاده از آنها در مواد غذایی و خوراکی و ارتباط مستقیم یخ با سلامت جامعه می باشد. لذا این دستگاه همیشه دارای تاییدیه ها و استانداردهای مخصوص به بدنه می باشند. در این مقاله به بررسی نکاتی در مورد انتخاب یخساز می پردازیم.
  • اگر شما آشنایی کامل با انواع متریال داشته باشید می توانید بهترین نوع از بدنه به کار رفته در یخ ساز را تشخیص دهید. در غیر این صورت می توانید از یک فرد آگاه و با تجربه کمک بگیرید زیرا برخی تولید کنندگان از مواد آبکاری شده بجای ورق استیل استفاده نموده و آن را استیل معرفی می کنند.
  • عایق بندی بدنه دستگاه یخ ساز از موارد پراهمیت در کارآیی و افزایش راندمان آن می باشد که حتما موقع خرید باید به آن دقت نمایید. علت عایق کاری بدنه دستگاه یخ ساز اولا برای جلوگیری از تبادلات حرارتی بین بدنه یخ ساز و محیط اطراف می باشد و دوما برای بالا بردن راندمان کاری دستگاه و سوما به جهت کاهش میزان مصرف انرژی صورت می گیرد. هزینه ای مصرف انرژی، خصوصا در بخش صنعتی و تجاری و مراکز کسب و کار همانند رستوران ها و غذاخوری ها دارای اهیمت بالایی است زیرا با افزایش قیمت حامل های انرژی، یکی از هزینه های اصلی این مراکز می باشد. صرفه جویی در این امر موجب افزایش سوددهی بیشتر کسب و کارها می گردد.
انتخاب یخساز

نکات طلایی در انتخاب یخساز

  • بدنه دستگاه های یخ ساز هیمورا را به صورت دو لایه و سه لایه بسته به نوع کاربرد ساخته شده اند که در میان آنها از مواد عایق حرارتی همانند پشم شیشه، پشم سنگ، فوم پلی یورتان و مواد پلیمری خاص استفاده می گردد. همچنین در این دستگاه ها از لحاظ صرفه جویی در مصرف برق از ترموستات استفاده می نمایند که این قطعه با کنترل دمای یخ ساز، زمانی که دما به حد تنظیم شده رسیده باشد، کمپرسور را خاموش می نماید و از صرف انرژی بیشتر جلوگیری به عمل می آورد.
  •  داشتن استاندارد و تاییدیه های لازم از نکات مهم دیگری است که در خرید تجهیزات برودتی باید به آن دقت گردد. استاندارد نشان دهنده کیفیت بالای دستگاه و تحت کنترل و نظارت بودن آن توسط سازمان استاندارد می باشد. این علامت نشان می دهد که دستگاه مورد نظر تمام تست و آزمون های لازم برای محصول یخ ساز را پشت سر گذاشته و مهر تایید خورده است. بنابراین به هنگام انتخاب یخساز ، به وجود علامت استاندارد دقت نمایید. نکته قابل ذکر این که تجهیزاتی که شامل استانداردهای اجباری هستند، دارای شماره های مخصوص و سریال می باشند که به صورت آنلاین می شود از اعتبار و صحت آنها مطلع گردید. شرکت هیمورا با داشتن استاندارد سیستم مدیریت کیفیت محصول، تمام محصولات خود را مطابق با اصول و الزامات این استاندارد طراحی و تولید نموده است.

برای مشاهده یخساز های هیمورا اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *