علت سفید بودن یخ و نحوه تولید یخ شفاف

یخ شفاف

تعریف یخ

شکل جامد آب از نظر فیزیکی، یخ نامیده می شود. یخ ماده ای شفاف و بدون رنگ بوده که دارای خواص خاصی می باشد. یخ از نظر چگالی یا دانسیته سبک از آب بوده و به همین سبب روی آب شناور باقی می ماند. زمانی که قسمتی از آب یخ می زند این حالت گسترش پیدا نموده و به تمام بخش های دیگر منتقل می گردد. آب تنها ماده ای درجهان است که می تواند در سه حالت جامد، مایع و گاز وجود داشته باشد.

زمانی که آب یخ می بندد به شکل کریستال های شش وجهی منظم تبدیل شده و این کریستال ها تشکیل یک شبکه بزرگ را می دهند. متناسب با شرایط یخ زدن از نظر دما و فشار می تواند شکل کریستال ها متفاوت باشد. بلورهای یخ می توانند در یازده شکل کریستالی مختلف ایجاد شوند. یخ در طبیعت به شکل های متفاوتی همانند کوه های یخی، برف، یخچال های طبیعی و ورقه های، تگرگ و … دیده می شود.

یخ در طبیعت دارای اثرات و نقش های متفاوتی است از آن می توان به عنوان یک عامل فرسایش کوه ها و سنگ نام برد که با ایجاد ترک در سنگ و کوه سبب از هم پاشیدگی آنها می شود. همچنین یخ در اکوسیستم های آبی نقش مهمی دارد و آنها را در برابر نوسانات دمایی سرد و شدید، محافظت می نماید.

یخ شفاف

نحوه تولید یخ

تولید یخ در طبیعت با کاهش دمای هوا انجام می گیرد. انسان ها برای ساختن و تولید یخ از دستگاه های ویژه ای استفاده می نمایند که به آنها یخ ساز می گویند. درزمان های دور انسان ها از یخ های طبیعی استفاده می کردند اما با افزایش جمعیت و تقاضای بیشتر برای این ماده خنک کننده، ساخت آن به صورت خانگی و صنعتی رواج پیدا نمود.  یخچال های خانگی از متداول ترین دستگاه ها برای تولید یخ مصرفی خانوار می باشند. اما برخی به علت میزان مصرف بالای یخ در فصول گرم سال از تجهیزات مخصوص یخ سازی استفاده می کنند که در ظرفیت خانگی و صنعتی موجود می باشند.

امروزه یخ شفاف در شکل مصرفی در بسیاری از کافی شاپ ها، رستوران ها، فست فوتی ها، فروشگاه های آب میوه فروشی و … مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده صنعتی از یخ می تواند در حالت های پودری، قالبی و شکل های دیگر یخ برای حفظ و نگهداری مواد غذایی و انواع خوراکی ها باشد. البته قابل ذکر است که یخ در صنعت پزشکی هم کاربردهای فراوانی جهت نگهداری فرآورده های خونی و انواع داروهای حساس به دما دارد.

یخ شفاف

دلایل سفید شدن یخ

همانطور که همگی مشاهده نموده ایم آب مایعی کاملا شفاف است و اصولا بعد از یخ زدن باید به شکل طبیعی بدون رنگ و کاملا شفاف می باشد و هر گونه تغییر در حالت و رنگ یخ می تواند دلیلی داشته باشد. با توجه به بررسی های انجام شده نشان می دهد که کیفیت آب اصلی ترین مورد در ایجاد یخ شفاف یا سفید می باشد. منظور از کیفیت آب، این نیست که یخ های تولید شده سفید از آب بی کیفیت تولید شده اند، بلکه منظور وجود املاح و مواد معدنی بیشتر و یا سختی بالای آب و همچنین وجود گازهای محلول در آب می باشد که می تواند بر روی شفافیت و کدری یخ تاثیر بگذارد.

در کشور ما با یکی از مزیت های عمده دسترسی مردم به آب تصفیه شده است که سبب شده در خانه برای تولید یخ از این آب استفاده گردد. آب تصفیه شده منازل حاوی کلر و املاح معدنی مختلفی بوده و دارای ناخالصی های می باشد که علت اصلی سفید شدن یخ های تولیدی در خانه است.

دیگر دلایل

وجود هوا و برخی گازها می توانند در آب حل شوند از دلایل دیگر کدر شدن یا سفید شدن رنگ یخ ها می باشد. در خانه برای رفع این مورد می توان را جوشانده و مورد استفاده قرار داد. در صنایع یخ سازی یا دستگاه های یخ سازی مورد استفاده در محیط های مختلف سیستم فیلتراسیون آب روی دستگاه موجود می باشد و با فیلتر نمودن مواد معدنی و گازها و حباب های موجود در آب، سبب شفاف شدن یخ می گردد. اگر به هنگام ساخت یخ متوجه شدید که یخ شما در قسمت های لبه شفاف بوده و بخش مرکزی آن کرد می باشد بدانید که مقداری املاح در آب موجود بوده که هنگام تشکیل یخ به سمت مرکز رانده شده و درآن قسمت محبوس شده اند.

شاید از نظر برخی افراد شفاف بودن یا نبودن یخ زیاد امر مهمی نباشد، اما این مسئله در محیط هایی که انواع نوشیدنی و آب میوه سرو می کنند بسیار اهمیت دارد. زیرا یخ شفاف به رنگ همان ماده ای در می آید که در داخل آن قرار
می گیرد و این امر سبب جلوه خاص و جذابی به نوشیدنی می دهد که برای مشتریان بسیار جالب می باشد. استفاده از این نکته که حالت روانشناسی دارد در افزایش درآمد کافی شاپ ها و فروشگاه های ارائه آب میوه و انواع نوشیدنی، یک نکته کلیدی می باشد.

یخ شفاف

چگونه یخ شفاف تولید کنیم؟

چنانچه در خانه قصد تولید یخ را دارید بهتر است طبق دستورالعمل زیر این کار را انجام دهید. اگر امکان استفاده از دستگاه تصفیه خانگی را دارید این امر کاری آسان بوده و نیاز به هیچ گونه عملیات خاصی ندارید و از آب این دستگاه به راحتی می توانید یخ شفاف بسازید. زیرا این دستگاه به صورت خیلی ساده املاح و ناخالصی های آب را حذف می نماید. اما ممکن است همه دسترسی به دستگاه تصفیه آب نداشته باشند.

راه حل پیشنهادی ما برای این مورد، جوشاندن آب است که علاوه بر از بین بردن میکروب های موجود در آب، سبب کاهش میزان املاح و گازهای حل شده در آب می شوند. البته قابل ذکر است که این عمل باید حداقل دو بار انجام شود  تا گازهای حبس شده در آب آزاد گردد یعنی بعد از یک بار جوشاندن آب اجازه داده شود آب جوش به شکل آرام سرد شده و سپس اقدام به جوشاندن دوباره آن نمایید. بعد از سرد شدن این آب می توانید آن را در قالب ریخته و طوری آن را در یخچال قرار دهید که یخ زدن آب از سمت بالای آن صورت بگیرد. برای این کار کافی است که قالب یخ را به صورت مستقیم در جایخی نگذاشته و زیر آن ظرفی قراردهید تا این فاصله ایجاد گردد.

مزیت های یخ های شفاف

  • یخ های شفاف به لحاظ ساختاری قابلیت تراش خوردن و شکل پذیری دارند و شما می توانید با اعمال این کار جلوه خاصی و تزئینی به یخ های خود بدهید.
  • استفاده از یخ های شفاف در نوشیدنی و نوشابه های مختلف موجب جلب توجه مشتریان و افراد می شود  زیرا رنگ آنها مطابق با رنگ نوشیدنی تغییر می کند، که اگر برای کسب و کار از این یخ ها استفاده می کنید مطمئن باشید که تاثیر زیادی روی درآمد شما خواهد داشت.
  • در ساخت یخ شفاف می توانید برای زیباتر وجذاب تر شدن این یخ ها از قطعات میوه و یا برخی سبزیجات معطر همانند نعناع استفاده نمایید.
  • شفاف بودن یخ ها نشان از کیفیت بالای آب مصرفی دارد. بنابراین یکی از نکات مهمی می تواند که در نظر مشتریان اهمیت دارد.
  • ساخت یخ های شفاف و باکیفیت امروزه با استفاده از دستگاه های یخ ساز مدرن به سادگی انجام می گیرد و می توانید از انواع قالب های شیک در ساخت یخ استفاده نمایید.

برای مشاهده یخساز های هیمورا اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *